Hem | Skicka bilder | Arkiv | Om oss | Rubriktävling | Feed | Tjuvlyssnat.se | Ny: Videon.se

En tidlös klassiker!

Västertorp

25 - En tidlös klassiker

Cred: Niklas

Kommentarer (51)

Skriv en kommentar

  1. Mattias skriver:

    Undra hur de gjort i Västertorp för att få en extra timme på dygnet. Det skulle jag också behöva ibland.

    02 februari 2009 @ 13:39
  2. ERp skriver:

    Tog ett tag innan jag fattade, eftersom jag jobbar i tunnelbanan, och vi räknar timmarna så. Timmarna räknas till trafikdygnets slut, så ibland blir det väldigt många timmar på dygnet, och efter ett tag så glömmer man bort att "normala" människor har 24 timmar på dygnet, oavsett dag. :-P

    02 februari 2009 @ 13:40
  3. Hannibal Hayes ♥ skriver:

    Vågra vägra småtimmar!

    02 februari 2009 @ 13:43
  4. Wildheart skriver:

    Härligt! Är det EU-beslut? Jag har alltid efterlyst längre dagar för att hinna med!! Helst skulle jag vilja ha 36 tim.
    Men detta måste ju iallafall betyda minst 26.

    02 februari 2009 @ 13:44
  5. karin skriver:

    HAHAHH den var kul

    02 februari 2009 @ 13:47
  6. Apa skriver:

    SL har använd detta system i åratal. Det är alltså trafikdygn som ERp sa. Antar att det är för att det ska bli lättare med stämplar och sånt.

    02 februari 2009 @ 13:58
  7. johanna skriver:

    men det var ju kul ändå..

    02 februari 2009 @ 14:00
  8. samara skriver:

    Min man kör buss åt swebus,och det händer att han har ett schema som visar att han ska köra till kl 27 eller så,jag tycker det ser så konstigt ut.

    02 februari 2009 @ 14:10
  9. förvånad skriver:

    Okej. Det är är ett system. Kan nån översätta till begripliska?

    02 februari 2009 @ 14:12
  10. Mmm skriver:

    Re #1 Mattias
    Man hoppar helt enkelt över lunchrasten ;).

    02 februari 2009 @ 14:15
  11. Sjuka Bibelcitat skriver:

    Ring och klaga när de inte har öppet längre än till 24.10.

    02 februari 2009 @ 14:16
  12. Vänsterhäntas Dag skriver:

    Men de har ju bara öppet mellan 5 maj och 25 oktober. Taskmörtar.

    02 februari 2009 @ 14:20
  13. G skriver:

    2 Erp: o 6 Apa: Vadå "trafikdygn"?

    02 februari 2009 @ 14:23
  14. daniel skriver:

    Ja vad är det för fel på det kl 25.10 samma sak som 01.10 i basen 24. Hel korrekt.

    02 februari 2009 @ 14:38
  15. Calle T skriver:

    @ mmm.. du slog mig med en timme å en kvart..

    02 februari 2009 @ 15:36
  16. Tangerine skriver:

    "begripliska", hahaha! Det ska jag börja använda, perfekt ord ju!

    För övrigt får nån gärna förklara SL:s system för mig också…

    02 februari 2009 @ 15:41
  17. Egga skriver:

    När bussar och tunnelbanor kör ut på morgonen vid ca 04:30 så börjar trafikdygnet.
    Sedan kör de hela dagen, kvällen och en bit in på natten till trafikdygnet slutar.
    För att markera och hålla rätt på att det är samma dag/trafikdygn så fortsätter man efter kl 24 att räkna 25= 01.00 och 26=02.00 osv.
    Eftersom folk kanske börjar kl:19.00 och jobbar till 02:30 dagen därpå. (02:30=26.30)
    Det skulle bli bra krångligt att bryta dygnet vid midnatt.
    Jobbar man natt blir det ännu mer förvirrande då man börjar kl 22.00 "dagen innan".
    Dvs ska man jobba en måndagnatt så börjar man redan kl 22.00 på söndagskvällen. och jobbar fram till 06.00 på måndagmorgonen.

    02 februari 2009 @ 16:05
  18. Pinnen skriver:

    Jag konverterade siffrorna till bokstäver och fick fram BEA(0), det måste ligga något dolt i detta. Antingen talar man om såsen eller…

    02 februari 2009 @ 16:10
  19. Andreas 2 skriver:

    Med kompisarna brukar vi nångång tala om vad vi skulle göra om vi fick några timmar extra i varje dygn.

    Nu vet jag svaret: Åka tunnelbana.

    02 februari 2009 @ 16:10
  20. fröken skriver:

    wowhhhh, så kul. hehe.. heh.. he. -.-

    02 februari 2009 @ 16:18
  21. ERp skriver:

    Trafikdygn = Från 00 fram till sista turen, alltså bussen eller tåget, har parkerats i depån för natten.

    Finns två stora anledningar till detta; för det första så håller man koll på vilka turer som hör till respektive dag, skriver man annars bara 04:00 menar man då nattbussen som gått hela kvällen och natten eller morgonbussen, osv.

    Den andra, och förmodligen största och egentliga orsaken, har att göra med tjänsterna som man jobbar, kan säkert lösas smidigare i dagens databaser men då detta infördes satt man fortfarande med linjal och penna och ritade tabeller, samtidigt som man har hundratals anställda som jobbar alla möjliga och omöjliga tider.

    02 februari 2009 @ 16:49
  22. ERp skriver:

    Plus stämplarna då, som apa sa. Det är mycket tider att hålla reda på i en turlistebaserad verksamhet. Alla timmar räknas.

    02 februari 2009 @ 16:52
  23. Träsk skriver:

    #13 G: Om du nånsin kollat på en tidtabell så tittar du fortfarande på Fredag även om du ska åka hem kl 03:35, vilket ju egentligen är en Lördag.

    02 februari 2009 @ 17:27
  24. ricky skriver:

    alltid bra med generösa öppettider.

    02 februari 2009 @ 18:59
  25. Jessica skriver:

    haha..

    02 februari 2009 @ 19:18
  26. Natalie skriver:

    hehe det är bra att de har koll på tiden

    02 februari 2009 @ 19:24
  27. Den Fete skriver:

    Som busschaufför så var jag tvungen att titta både en och två gånger innan jag förstod det roliga.

    02 februari 2009 @ 20:36
  28. Vänsterhäntas Dag skriver:

    @Pinnen: kan vara kärlekssås också. *tar av mig skoskydden och loggar ut*

    02 februari 2009 @ 21:16
  29. Happymealungen skriver:

    Har ni vunnit något än crewjävlar?

    02 februari 2009 @ 21:17
  30. skodaladyn skriver:

    tänk vad man kan hänga upp sig på saker..hehe

    02 februari 2009 @ 21:41
  31. GurkeBurke skriver:

    Det där var ju inte logiskt. Eller vad menar jag egentligen.

    02 februari 2009 @ 21:58
  32. Rasmus skriver:

    Inte konstigare än mina arbetstider, händer att jag slutar 25:40 eller 26:12 ibland

    02 februari 2009 @ 22:02
  33. Amalia skriver:

    SL och deras tideräkning… inte konstigt att de är sena så ofta när de har en helt annan tids-zon än vi dödliga har. En SL-minut är som bekant (för oss tunnelbaneåkare) ett relativt begrepp, kanske måste SL addera ett par extra timmar på dygnet för att kompensera att deras "minuter" är längre än våra.

    02 februari 2009 @ 22:16
  34. Sean skriver:

    Annars är det rätt vanligt i bl.a. Japan att vissa affärer skriver t.ex. 08.00 – 25.00 för att visa att de har öppet till 01.00 nästa dygn.

    02 februari 2009 @ 22:53
  35. Skitzo skriver:

    Gå inte på det!! ERp och Apa försöker bara propagera vidare Veolias falska tidssystem!! Egentligen har Veolia förlängt sitt dygn med två timmar för att de ska få ned antalet försenade turer. Som tur är hittades detta då de nya upphandlingarna gjordes, men som det verkar är mörkläggningen fortfarande igång. Jag undrar vad Veolia har för elaka planer på gång framöver – ta över Systembolagsförsäljningen kanske? Tänk vad hemskt det ska bli då man glömmer legitimation eller då personalen vill att man ska visa den!! Omringade, visiterade och anmälda för våld mot tjänsteman är vad som kommer ske!!

    03 februari 2009 @ 01:07
  36. Rasmus skriver:

    Inte konstigare än mina arbetstider

    03 februari 2009 @ 07:05
  37. Gealach skriver:

    Ja, då vet jag vart jag ska flytta, har alltid önskat att dygnet hade fler timmar…

    03 februari 2009 @ 08:59
  38. Wildheart skriver:

    Kanske nåt att ta efter för gotlandsbåtarna, där händer det titt som tätt att folk bokar biljett te.x till måndag 00.10, och försöker sedan checka in natten till tisdag, ett dygn försent…surt

    03 februari 2009 @ 09:57
  39. Vicky skriver:

    #20: Haha bra där!

    03 februari 2009 @ 10:35
  40. Badabing skriver:

    Fotnot: Detta gäller endast om man åker från perrong 9 3/4!

    03 februari 2009 @ 12:52
  41. Pinnen skriver:

    27 VHD: Trodde på svar, men inte från en kvinna!

    Ja, har ni vunnit något ännu eller regerar BlondinBella hella galan?!

    03 februari 2009 @ 12:59
  42. Pinnen skriver:

    Pinnen, orkar kommentera samma sak…

    03 februari 2009 @ 13:02
  43. Susanne skriver:

    he he reagerade inte först

    03 februari 2009 @ 17:18
  44. Patrick skriver:

    Den som skrev den lappen gjorde både rätt och fel! Självklart skulle lappen skrivas till den den riktas åt, dvs trafikanterna och då skulle stängningstiden vara 01.1

    Hade det varit internt skulle det vara som här dvs 25.10. Den tidsangivelsen har SL haft enda sedan SS-tiden – OBS inget som Veolia, som någon här ovan trodde, infört utan som sagt var SS (nuvarande SL). Den tidräkning gör det lättare att beräkna tjänsterna för personalen. lättare att räkna antalet tjänstetimmar mm.

    03 februari 2009 @ 19:20
  45. SnuttJulle skriver:

    #44 Patrick hade med två väldigt intressanta saker i sin komentar……efter allt snack om 25.10 eller 01.10 så kom han fram med att trafikanterna i Stockholm har en ytterligare egen tidsangivelse, 01.1
    Det andra intressanta är ju att SS styrt Stockholms allmänna trafik, jag förstår att det är som det är nu med tider osv då den Tyska precisionen inte längre styr bussar och tunnelbana……

    04 februari 2009 @ 18:25
  46. Sander skriver:

    Som det redan sagts om tunnelbanan så är det för att lättare veta när dygnet "slutar". I Japan är detta system vida utbrett och innefattar allt från tv-tablån till tunnelbanesystemet.

    04 februari 2009 @ 19:05
  47. Candypants skriver:

    Jag antar att de har semesterstängt den 32:e och 33:e?

    05 februari 2009 @ 15:50
  48. Wilgot skriver:

    Mina nattpass i veckorna sträcker sig mellan 22.48-06.12 och det är inga problem att komma ihåg… Dock har ju jag den fina lila almanackan jag fick i dopgåva av Pissenisse som hjälper till att hålla ordning på alla dygnets timmar, vilka är exakt 27,19st.

    05 februari 2009 @ 17:28
  49. joker skriver:

    …The Dark Hour has already passed. Men, men… men?

    08 februari 2009 @ 02:04
  50. bump skriver:

    I Japan skrivs för övrigt även TV-tablåer enligt detta system.

    13 februari 2009 @ 02:07
  51. Anna skriver:

    Används nog i de flesta kollektiva trafiksystem. Det är faktiskt ganska logiskt, speciellt om man ska läsa schema.

    :)

    26 februari 2009 @ 13:02

Skriv en kommentar