Hem | Skicka bilder | Arkiv | Om oss | Rubriktävling | Feed | Tjuvlyssnat.se | Ny: Videon.se

Veggonytt: Den enda som blev skjuten var charkens egen fot

Willys, Sundsvall

Halal Willys blod, vegetarian

Cred: Rolf I

Kommentarer (164)

Skriv en kommentar

  1. Karina skriver:

    Vad är poängen med denna?
    Det är så man gör i islam.

    05 mars 2008 @ 00:39
  2. Netzach skriver:

    Kul att de är ärliga iaf.

    05 mars 2008 @ 00:42
  3. linda skriver:

    Haha, men usch! För mycket info.

    05 mars 2008 @ 00:45
  4. Tobbe skriver:

    Håller med Karina, ser inte riktigt poängen med denna. Har folk inte hört talas om koscher-mat förut? Det är sådär man gör inom andra religioner helt enkelt…

    05 mars 2008 @ 01:30
  5. plokij skriver:

    men svensk halal är inte exakt likadan då det är olagligt här. här så tror jag djuret skjuts först å direkt efter skärs i halsen.

    05 mars 2008 @ 01:33
  6. Linlin skriver:

    Va? I don't get it. Alla vet väl för fan hur halal- och kosherslakt går till.

    05 mars 2008 @ 02:22
  7. Gizz skriver:

    men det är väll uppenbart varför dom gör detta.. dom vill hamna på tjuvtittat

    05 mars 2008 @ 02:42
  8. Hannah skriver:

    Jag tycker meningen med den här är rätt uppenbar. För dom skulle dom sätta upp en skylt vid det "vanliga" köttet och tala om hur det hade blivit slaktat eller hur?

    Idioter..

    05 mars 2008 @ 03:05
  9. Theo skriver:

    @ Hannah
    Förklaringen är ju på svenska alltså menat för icke muslimer jag utgår iaf från att det röda är arabiska för endast Halal.

    05 mars 2008 @ 03:27
  10. Coffe skriver:

    Alltså, ärligt talat – ni som äter kött, har ni förträngt att det är levande varelsers kroppsdelar, eller? Detta måste vara det hittills mest poänglösa bidraget som publicerats.

    05 mars 2008 @ 03:44
  11. Henrik skriver:

    Vem blev skjuten? Fattar inte, var det charketuristen? Tycker det verkar underligt att skjuta charkdisken.

    05 mars 2008 @ 04:39
  12. Utkastad skriver:

    Tur att man är vegetarian! Då kan man läsa detta utan att uschas!

    05 mars 2008 @ 04:51
  13. Vänsterhäntas Dag skriver:

    Ja nu känner jag mig genast lugn och harmonisk. *kutar allt jag orkar till affären och köper halalkött och tänker inte en sekund på djurens rätt i samhället*

    05 mars 2008 @ 05:23
  14. Shopping Bitch skriver:

    De hycklar inte i alla fall.

    05 mars 2008 @ 05:43
  15. Pucko skriver:

    Coffe: "Levande djurs kroppsdelar"?? När jag äter djur är de vanligtvis döda.

    05 mars 2008 @ 06:50
  16. PiaS skriver:

    Pucko, samma här. Man kan ju undra hur Coffes föräldrar gjorde med tanke på vad han kläcker ur sig ;P

    05 mars 2008 @ 07:02
  17. Danny The Dog skriver:

    #8 ta dig en oxfilé och slappna av för fan

    05 mars 2008 @ 07:08
  18. Nikky skriver:

    är det inte bra så att folk får lära sig lite?

    05 mars 2008 @ 07:13
  19. Happymealungen skriver:

    Fejk, alla vet att halalslakt betyder att byäldste fördömer det otrogna djurets syndiga livsstil, sedan stenas djurets av skäggiga bybor.

    05 mars 2008 @ 07:39
  20. AntiU skriver:

    Är det att djuret inte blev skjutet som är det roliga? För det kan väll inte vara det faktum att det är halalkött? Är väl bra att informera kunderna tycker jag. Vissa äter väl bara den sortens slakt?

    En av de mest meningslösa "tjuvtittningarna" hittills.

    05 mars 2008 @ 08:09
  21. Erik skriver:

    Det roliga är ju att meddelandet är så makabert. Beskrivningen av hur det går till. Det låter ju mycket grymmare än att bara avliva djuren direkt. Så där, kan vi slippa se alla dumma, frågande inlägg nu?

    05 mars 2008 @ 08:16
  22. sheyla skriver:

    Åh vad jag känner mig enormt sugen på att behöva förklara det här. Men faktumet att ni inte fattar gör det bara mycket roligare.

    05 mars 2008 @ 08:25
  23. ankakanka skriver:

    Oj vad många meningslösa kommentarer det var här idag.

    05 mars 2008 @ 08:40
  24. em skriver:

    #9 Nej, det var charterturisten!

    05 mars 2008 @ 08:50
  25. wallathis skriver:

    sopigt!

    05 mars 2008 @ 08:55
  26. Adam skriver:

    Summa: det är ingen skillnad på köttet

    …så jag håller i det avseendet med coffe, helt meningslöst bidrag OCH skylt. Det är ju helt onödigt att poängtera halal kött, eftersom det inte är någon skillnad.

    Och ja, jag borde konvertera till vegetarian, eller iallafall skära ner på köttätandet något ordentligt eftersom det är onyttigt med mer kött än 500 gram i veckan och att köttindustrin är sjukt miljöfarlig och att köttindustrin(<–alltså INDUSTRIN, inte den lokala grisfarmaren som har kanske fem grisar) i mångt och mycket är väldigt plågande mot de stackars djuren.

    05 mars 2008 @ 09:19
  27. furis skriver:

    Har ätit halal kyckling, smakade utmärkt… men dock den enda muslimvänliga måltid jag har haft iaf. Finn ett fel: Halal slaktad gris

    05 mars 2008 @ 09:31
  28. Klas-Kristian skriver:

    Fan vad jag blev sugen på hamburgare. Det blir nog Texas Burger på lunchen idag.

    05 mars 2008 @ 09:35
  29. Klas-Kristian skriver:

    Furis (#20): Särskrivningen?

    05 mars 2008 @ 09:35
  30. WysiWyg skriver:

    Hur tänker ni när ni tolkar det som att det är någon annan än djuren som skjuts vid vanlig slakt i Sverige?

    Nej, jag måste säga att detta var en rätt meningslös tjuvtittning.

    05 mars 2008 @ 09:36
  31. jurg skriver:

    20 furis: hittade det! du missade ett "e". Halal slaktade gris. dålig stil av halal dock då han säkert inte äter upp den sen.

    05 mars 2008 @ 09:37
  32. Tomas skriver:

    #10 – Det är väl vi vegetarianer och dylikt som uschas av sånt här. Till skillnad från de andra som äter kött så är ju sån här onödig plågan av djur inte del av vår vardag. (om vi inte använder smink ifs)

    05 mars 2008 @ 09:43
  33. Metal skriver:

    Det är väl inte så konstigt? De flesta vill väl att djuret man sätter i sig har behandlats värdigt (eller iallafall sluppit plågas!) innan sin död. Jag säger inte att alla icke-halal-slaktare gör det schysst, men sånt är ganska lätt att få en uppfattning om. Att INTE äta halal-kött är en jäkligt bra start, även om det råkar "smaka utmärkt."

    Och för er som inte fattar: Genom att märka ut så tydligt hur djuret blivit dödat, bidrar han till att många går omvägar förbi köttet. Han säljer mycket mindre = skjuter sig i foten.
    Men kanske det är hans sätt att protestera. Han kanske inte alls vill sälja halal-kött, och gör såhär för att efterfrågan ska bli mindre :)

    05 mars 2008 @ 09:51
  34. headlam skriver:

    idioter

    05 mars 2008 @ 10:02
  35. Lysande utsikter skriver:

    Det roliga är väl dels att "korrekt" genomförd halalslakt (utan bedövning) inte är tillåten i Sverige. Nu är det sannolikt någon variant som godkänts som har använts här, men det kan man ju inte veta av innehållet på lappen. Sedan är texten korkat formulerad. Rimligtvis är all slakt utförd på ett visst sätt. Eller vad vet jag, vissa slaktare kanske tar det lite som det kommer och improviserar efter hand.

    05 mars 2008 @ 10:04
  36. Lysande utsikter skriver:

    Sedan kan man undra hur stor målgruppen för denna produkt är bland folk som inte redan vet vad halal innebär. "It works on so many levels…"

    05 mars 2008 @ 10:07
  37. Damon skriver:

    #21 Erik&Metal: Tack!

    05 mars 2008 @ 10:10
  38. Johan skriver:

    Det roliga, eller tråkiga kanske är mer korrekt, det är den råa beskrivningen som 21 sa…

    05 mars 2008 @ 10:16
  39. Zainab skriver:

    Gud vad alla här är konstiga, ni snackar lite för mycket men vet lite för lite….halal-slakt innebär inte bara det han har skrivit på sin skylt, kött är halal när man har uttalat Allahs namn precis innan man skär av halsen. Och den här andra saken många tänker på när de tänker på halal-slakt, att djuren hängs upp och ner, det gör man inte. Det är taskigt, det gör vissa bara när de vill ha djurets hela skinn, med andra ord typ 2 fall av 100….så det är inte vanligt halal-slakt. Nu vet ni det, kan vi få slippa alla onödiga kommentarer nu?

    05 mars 2008 @ 10:21
  40. Tristan skriver:

    hur är den rå då? hur trodde ni som tyckte lappen var för beskrivande att slakt går till? Man klappar och gosar djuret till döds?

    05 mars 2008 @ 10:27
  41. sonia skriver:

    en fråga bara: varför snackar några pers här om halal slaktad gris? kanske är jag som inte fattade vad de menade helt enkelt. men alla borde veta att varken judar eller muslimer äter gris. dessutom…jag trodde halal slakt var förbjudet i Sverige. iaf att djuret är levande när man skär upp halsen. kanske är köttet importerat? själva tjuvylyssningen var förresten inte rolig eller konstig. tragisk kanske.

    05 mars 2008 @ 10:50
  42. uppe skriver:

    I Sverige ska djuret bedövas med elektricitet innan halspulsådern skärs av. Därefter ska slaktaren utalla orden "Bismillah", som betyder ungefär "i Guds namn". Eftersom islam är motsträviga till bedövningen av djuret är det mer eller mindre upp till vilken slaktare som utför jobbet, om bedövningen utförs eller inte.

    Det fanns en artikel om detta i Sydsvenskan för några månader sedan, där de hade intervjuat en muslimsk halalslaktare på Scan.

    05 mars 2008 @ 10:54
  43. Zeroed skriver:

    Shit Tristan (#37)? :P
    Istället för att skjuta ett djur så att det dör på stubben, så tycker du inte att det är lite råare att skära halsen av den och låta det dö långsamt?

    Väl makaber som sagt, i mitt tycke… :S

    05 mars 2008 @ 11:07
  44. Amanda skriver:

    Slakt är ju grymt som det är. Dock är det fruktansvärt att plåga djuret först som #39 beskrev… Men isånna länder har de ju ingen respekt för djur…

    05 mars 2008 @ 11:36
  45. Rasmus skriver:

    Vet att det handlar om "muslimskt" kött, men det låter ju väldigt grymt med en stor skylt som förklarar hur själva dödandet av djuren går till. Den som tänker köpa halalkött vet nog redan var det innebär. Kul bild iallafall!

    05 mars 2008 @ 11:39
  46. Amish skriver:

    "ååh, vilken härligt osvensk kötthantering" ?

    05 mars 2008 @ 11:41
  47. frågetecknet skriver:

    Och vad hände med "ta seden dit man kommer"?
    Om jag åker till något islamistiskt land och vill äta fläskfilé från en skjuten gris, får jag det då?

    Tycker den typ av slakt är mer djurplågeri… Det tar ju trots allt tid att blöda ihjäl mot ett skott o pannan.

    05 mars 2008 @ 11:46
  48. Jo. skriver:

    Poängen är väl att slakten ska ske på ett visst sätt så att köttet därefter kan ses som rent, inte att slakten ska vara skonsam mot djuret?

    Nu måste ni ha lite brist på bilder… till och med Adams hade varit roligare ;-)

    05 mars 2008 @ 11:55
  49. Annelie skriver:

    #40 Rasmus
    Finns ju chans att andra inte vet vad halalkött är, men då denna skylt finns får de då saken förklarat för sig och väljer då kanske att inte köpa det köttet? = Ju mindre personer som köper halalkött desto mindre behöver djuren plågas.
    Eller är jag helt fel ute nu?

    05 mars 2008 @ 12:01
  50. Fred skriver:

    #42 Annelie
    Varför spelar storleken på folk som köper halalkött någon roll??

    05 mars 2008 @ 12:11
  51. Mats skriver:

    Som jag fattar det är väl det roliga att man knappast slaktar djur genom att skjuta dem i vanliga fall heller… för det är väl knappast Halal-Älgkött de säljer?

    05 mars 2008 @ 12:23
  52. Adam skriver:

    OK, vi kan börja med ny kategorisering på kött: "Kött där djuret har blivit skjutet" och "Kött där djuret har fått halsen avskuren". Det kan gärna få bli namnen på dessa kategorier kött.

    05 mars 2008 @ 12:28
  53. Björn skriver:

    #5: Vi vet nog inte var slakten är utförd, eller?

    Det kommer inte som en större överraskning att veggo-SS kommer med sina påhopp mot oss köttätare. Ät gärna linser, men håll mer gärna käft om det.

    05 mars 2008 @ 12:55
  54. Telepatetisk skriver:

    Men denhär var ju verkligen inte rolig.
    Totalt poänglös.

    05 mars 2008 @ 13:07
  55. Hikari skriver:

    Jag trodde den här siten skulle publicera roliga bilder, inte göra folk förbannade.
    Nu ryker Tjuvtittat från mina favoriter. Sorry.

    05 mars 2008 @ 13:12
  56. OneUp skriver:

    Håller med Annelie #42. Även om den på något sätt är bedövad så är den ju fortfarande vid medvetandet när halsen skärs av. Det är ju bra att de meddelar ovetande konsumenter att det sker på detta vis, dock borde de ju lägga till att den är bedövad, annars får muslimofoberna onödigt mycket vatten på sin kvarn.

    05 mars 2008 @ 13:15
  57. Grön skriver:

    Eftersom att vi ändock halkat in på halal-debatt snarare än bilden, så måste jag fråga; är inte smittorisken större vid halalslakt? Massa blod överallt etc?

    P.S Kan man kalla en arabisk köttsallad för Sallhalalad?

    05 mars 2008 @ 13:35
  58. Oxido skriver:

    #10 Coffe:

    När du äter grönsaker, tänker du på hur grönsaken dödats? En morot tex, först sliter man upp den ur jorden så att den inte får någon näring, sedan slutar det med att den tex blir skalad med potatisskalare och sedan kokad innan de dött riktigt.

    Du som värnar om djuren, tänk dig samma behandling av en ko, först svälter man dem sedan flår man dem och kokar dem innan de dött.

    05 mars 2008 @ 13:39
  59. Cineast skriver:

    Mmm-Mmm-Mmm. Tror jag måste åka till Willys och köpa lite kött.

    05 mars 2008 @ 13:43
  60. Coffe skriver:

    Pucko & PiaS (typ #15 och #16): Awkay – klockan var KVART I FYRA när jag postade min kommentar. Jag menade såklart MÖRDADE varelsers kroppsdelar. :D

    Erik & Metal (#21 och #33): Visst, visst… köttindustrin behandlar ju verkligen djuren på ett "värdigt" sätt. Etisk utrotning, det är fina grejer det. Den som efterfrågar halalkött av religiösa skäl går med största sannolikhet inga omvägar runt dessa "läckerbitar".

    05 mars 2008 @ 13:44
  61. OneUp skriver:

    Islamofober menade jag naturligtvis i #46

    05 mars 2008 @ 13:57
  62. Infernal Badger skriver:

    #10
    För det första är djuren vanligtvis döda när man äter dem, så din kommentar är ganska korkad, men jag förstår vad du menar.
    För det andra, har _du_ förträngt att växter _också_ är levande varelser?
    Faktum är att de vanligtvis fortfarande lever när du tuggar i dig dem.
    Ditt monster!

    För övrigt, skaffa dig ett morbit sinne för humor, annars kommer du bli galen i den här världen.

    05 mars 2008 @ 14:17
  63. Coffe skriver:

    OneUp #49: Nu fick jag islamofeber! :D

    Om jag har förstått saken rätt, skall djuret enligt tradition vara obedövat vid halal- och kosherslakt, men av djuretiska skäl tillåts inte detta i Sverige.

    Jag tycker att allt djurplågeri är bedrövligt, men kan ändå inte låta bli att fråga dem som förfasas över halalslakten "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget?"

    Det verkar som att alla köttomaner anser att just DERAS tortyrmetoder är de mest etiska. Undrar vad just vad djuren tycker?

    Lite länkar till den som vill fördjupa sej i ämnet:

    http://dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx?id=3653

    http://www.sourze.se/Halalslakt_med_respekt_f%C3%B6r_djuren_10532715.asp

    http://sydsvenskan.se/malmo/article254852.ece

    Bismillah, ilhamdullilah!

    05 mars 2008 @ 14:21
  64. MonkeyWiz skriver:

    Jag är ju då glad att affären tar sitt ansvar och berättar för oss som inte är muslimer att det köttet är kontaminerat av grym slakt och religion.
    Varför ska jag, som inte är muslim, tvingas/luras till att äta kött där djuret förblöder till döds och sen blir 'välsignat' av en imam?
    Det är tydligen bara rasism på ett håll i det här landet.

    05 mars 2008 @ 14:24
  65. MonkeyWiz skriver:

    Ps, jag har inget emot islam eller muslimer. Men sluta köra ner er religion i min hals. Jag är inte intresserad.

    05 mars 2008 @ 14:25
  66. MonkeyWiz skriver:

    OneUp #46: För att få kallas halal får djuret inte vara bedövat under slaktens gång.

    05 mars 2008 @ 14:28
  67. Jonas skriver:

    Men, vid större slakterier så skjuts ju inte djuren heller, utan töms på blod (efter nedsövning), så skjutna djur hittar man inte så ofta i frysdiskarna. Det är ett effektivt sätt att slakta på helt enkelt.

    Jag kanske inte är så känslig som andra, men jag blir inte så upprörd av det här. När jag var liten slaktade vi grisar med slaktmask, men sen dess har jag blivit stadsbo.

    05 mars 2008 @ 14:55
  68. Margherita skriver:

    Det som är kul är väl att en person som letar efter halalkött inte behöver få förklarat för sig vad halal är?

    05 mars 2008 @ 14:56
  69. Adie skriver:

    Sist jag var på Willys kändes det som jag skulle bli överfallen vilken sekund som helst, det var verkligen en traumatisk upplevelse :(

    05 mars 2008 @ 15:07
  70. Oxido skriver:

    #52 adie: Jag tror du blandar ihop Willys vampyrklubb – bundisar med bett. och Willy's – mataffären.

    05 mars 2008 @ 15:11
  71. Everlasting skriver:

    Jag kanske ar naiv, men dor man inte ratt snabbt om man far halspulsadern avskuren?

    05 mars 2008 @ 15:37
  72. Cineast skriver:

    Adie: Varför det?

    05 mars 2008 @ 15:49
  73. Mercedes skriver:

    Jag tycker inte det var roligt alls, ingen poäng, vad kommer efter den här ? En skylt som säger "Frysdisk" i all sin värdighet ? en helt vanlig informations skylt ju.

    05 mars 2008 @ 15:55
  74. Adie skriver:

    Oxido : Nej, jag är helt säker. Jäkla Willys, brrr!

    Cineast : Det var väl blandningen av alla boråsare och den sena timmen samt slagsmålen om den finaste gurkan och majsen som fick mig att börja tveka på om Willys på Knalleland är rätt ställe för mig eller ej.

    05 mars 2008 @ 16:03
  75. Daniel skriver:

    En av de roligaste tjuvtittningarna hittills.

    05 mars 2008 @ 16:16
  76. Tunthur skriver:

    #37: åh fy fan kan tänka mig få saker som skulle vara värre än att gosas till döds! skall kistan/köttdisken kläs med rosa frotté? Hu!

    05 mars 2008 @ 16:20
  77. N skriver:

    Tack Jonas (#50) för att du påminde om att det är VÄLDIGT sällan som man köper kött i affären, som kommer ifrån ett djur som blivit skjuten.

    05 mars 2008 @ 16:20
  78. Marcus skriver:

    Men nu blev jag väligt sugen på Halalkött =)

    05 mars 2008 @ 16:37
  79. macke skriver:

    kan bara hålla med #18..
    med tanke på en del kommentarer här inne, och den generella avsaknaden av..jaa..säg kunskap..hos svenska folket, så är det väl bara bra med lite upplysning.

    På nåt sätt, så föredrar jag nästan halal slaktat kött ibland, känns renare. och alla små pojkar och flickor här som tror sig var tuffa i tonåren genom att våga säga till mamma och pappa att de inte äter kött, varför tror ni att vi har blandat vassa och platta tänder. It's in our nature.
    Ni som av hälsoskäl inte äter kött, ni har min fulla support.

    http://www.vrg.org/nutshell/omni.htm

    05 mars 2008 @ 16:58
  80. anton skriver:

    hahaha de e ju sånt här jag vill se på tjuvtittat. hahahaha :D

    05 mars 2008 @ 16:59
  81. anton skriver:

    btw. jag måste ha världens sämsta humor eftersom varje rolig bild enligt mig, har över 100-

    05 mars 2008 @ 17:00
  82. macke skriver:

    ville bara tillägga.
    är inte heller bara en tillfällighet att mänskliga kroppen inte kan tillvara ta energi i tex. cellulosa som andra, växtätande djur kan… think about it…

    05 mars 2008 @ 17:00
  83. Utkastad skriver:

    #32 jo, det blev fel med det jag skrev. Vad jag egentligen tänkte skriva är att man iaf slipper känna skuld och kan ha gott samvete. kanske inte ska skriva kommentarer när man går upp kl 04:00 för att jobba -.-

    05 mars 2008 @ 17:29
  84. thomastvivlaren.se skriver:

    Jag klandrar inte butiksägaren, som med största sannolikhet har anor utanför Svedala, och i synnerhet inte mot bakgrund av att ingen i den här långa kommentarstråden heller påpekat att det som förmedlas i texten enkelt skulle kunna sammanfattats som "Slaktas genom skäktning". Språkförbistringen lever…

    För övrigt var det roligt och uppfriskande rakt på sak vilket samhället i övrigt sällan är!

    05 mars 2008 @ 18:10
  85. Tretton skriver:

    För det första :Man skjuter för fan inte grisar under "svensk" slakt heller. Dom sövs ner i en "kammare" med förhöjd halt av koldioxid. Sen sticks dom i halsen och dör av blodbrist när dom fortfarande sover. Med andra ord, så märker dom inte ett skit.
    Jag har jobbat i slakten på scan och så går det till där iaf.
    Köttindustrin ser ju ut som den gör pga antalet människor som äter kött och därmed efterfrågan; att effektiv producera och leverera kött, som människan faktiskt har konsumerat sen urminnes tider.

    För det andra: macke #79. Ang. tänderna; de vassa tänderna används för att "bita av" och de platta dito används för att tugga födan. Har inget att göra med speciella syften för kött kontra t.ex grönsaker. Dah.

    Fast, det är sant att människans föda "alltid" har bestått av även kött. Och även om man till stor del kan ersätta köttprodukter med vegetariska alternativ, har jag svårt att tänka mej att sluta äta kött. Man säger att vegetariska protein är likvärdiga animaliska diton, men det finns fler ämnen i kött än bara proteinet som är svårare att ersätta i en och samma vegetariska produkt.
    Och eftersom jag är en lat och dum köttätare så orkar jag verkligen inte kombinera sallader, linser, bönor mm etc, bara för att få den näring som människan alltid har fått i sej genom kött.

    Nu har jag väl svarat på det mesta av skiten för idag och säkert icke frågade frågor också.

    Ps. Dumma minkutsläppande veganer som klagar på oss som äter äter kött; Hur ofta klagar vi på vad ni stoppar i er?

    Tack för mej och glad grillsommar.

    05 mars 2008 @ 18:42
  86. Metal skriver:

    # 60, Coffe: Det var det jag menade med "men sånt är ganska lätt att få en uppfattning om"… Köttindustrin är långt ifrån etisk, men man kan göra sitt genom att konsummera mindre, och välja kött från ekologiska gårdar.
    Hantering och slakt av kyckling, halal eller ej, är till exempel fruktansvärd, om man inte väljer ekologiskt.

    05 mars 2008 @ 18:58
  87. Danne skriver:

    @ Coffe

    Kött är gott. Vem bryr sig om djuren egentligen? De är till för att ätas, punkt.

    05 mars 2008 @ 19:05
  88. a skriver:

    jag kan ha fel men jag tror att djuren dör inom några sekunder. d händer (ganska ofta faktiskt) att man skjuter djur på fel sätt/plats så att man e tvungen att skjuta dem 2-3 gånger innan de dör, så d kan va värre än att skära av halspulsådern

    05 mars 2008 @ 19:06
  89. macke skriver:

    och på vilket sätt garanterar ekologiskt att det på något sätt är etiskt behandlade varor? det garanterar endast att det inte är preparerat, eller övermedicinerade djur etc etc.
    det är en början, men inte nog.

    05 mars 2008 @ 19:06
  90. Marcus skriver:

    87: macke: Jag är på din sida, men problemet är att människan idag äter för mycket kött. Kroppen kan inte ta tillvara på all protein du får i dig. Det är ju dessutom en stor hälsofara! Måttligt ska det vara =)

    05 mars 2008 @ 19:19
  91. macke skriver:

    jo, hålller med dig med, generella problemet med hela vårt samhälle idag är överkonsumtion av det mesta.
    även kött. och som jag skrev, folk som väljer bli vegetarian av hälsoskäl, har mitt stöd.. dock så är det alldeles för många fjortisar utan kost och kropps kunskaper som skriker slagord om mord mm. och framförallt när det nu egentligen handlar om denna bilden, indirekt egentligen är mot religionsfrihet och valfrihet. fascister mao.

    05 mars 2008 @ 19:30
  92. Daniel skriver:

    Håller med #21 och #47. Detta var faktiskt roligt – och detta för att det låter så makabert.

    05 mars 2008 @ 19:33
  93. Kalle skriver:

    Håller med Daniel #75. Bästa på länge!

    05 mars 2008 @ 19:43
  94. therese skriver:

    jag är inte vegetarian för att jag älskar djur utan för att jag hatar grönsaker.

    05 mars 2008 @ 19:43
  95. Cuddles skriver:

    71# Det tar längre tid att dö av att få halsen avskuren.. fortfarande sekunder men beroende på vart det görs kan det vara ganska vidrigt. Såg en ko slaktas stående på halt golv en gång.. halkade framåt i sitt eget blod så att nacken vek sig bakåt och tog i ryggen samtidigt som den halkade runt och försökte ställa sig igen.. tog 10 sekunder kanske.. inte lite panik i dom ögonen.. :/ Men slaktmetod aside; Att ingen reagerat på att dom skrivit fel? Man skjuter inte djuret ( singular ) utan man skär dom ( plural ).. vadfalls!? på en offentlig skylt! skämmes! :P

    05 mars 2008 @ 19:59
  96. Annelie skriver:

    #50 Fred
    :) Nu var det ju inte storleken på folk i mått runt midjan eller längd jag menade utan antal folk som köper :) Desto mindre ANTAL desto bättre.
    Fast det kanske du redan förstod och ville bara köra en luring med mig? :O *skäms*

    05 mars 2008 @ 20:12
  97. Annelie skriver:

    Hm måste lägga till en sak för den delen. Var på Willys för bara några timmar sedan och blev lite fundersam när det stod Halal *något mer* på ett paket med gelé.
    Blev lite fundersam. Om det bara är jag som är korkad, så kan någon vara söt och förklara? :}

    05 mars 2008 @ 20:16
  98. Kaptenen skriver:

    Jag kan ta och tipsa om en låt som ni kan lyssna på när ni funderar ut kluriga kommentarer att skriva:

    The Smiths – meat is murder

    05 mars 2008 @ 21:18
  99. Spader Tre skriver:

    Okej gôtt folk – slakt är ett spännande ämne. Det är – enligt den faktan jag fått mig itrutat – väldigt få djur i Sverige som skjuts till döds. De som gör det skjuts möjligen i skogen på jakt. Djur i köttindustri (ja, industri – har du sett slaktkycklingsstall nån gång?) bedövas på slakteriet via koldioxid, el eller ett skott i pannan. Sedan avblodas de och är därefter döda, flås och styckas och transporteras till Ica som mal ned alltihop till köttfärs, märker om det sju gånger och säljer det till konsumenterna. Jag är inte jätteinsatt i halal, men vad jag har fått höra så kräver de att hjärtat slår medan djuret avblodas (vilket ett bedövat djurs hjärta gör), till skillnad från koscher (stavas det så?), som vill ha djuret vid medvetande. Detta från de källor jag känner till, och i så fall skulle jag också äta halalkött om jag kunde – någon står och ber för djuret medan det slaktas – det skulle kännas bättre att äta än djur som bara avlivas på löpande band. Herregud, vad långt inlägg det blev men jag hoppas att det blir lite klarare vad gäller slakt, skjutning och bedövning. Kontakta mig så kan ni få en avhandling eller två i ämnet.

    05 mars 2008 @ 21:25
  100. mupp skriver:

    #Coffe: tyvärr.. vi "köttätare" äter faktsikt inte levande djur, utan, som tjyvtittningen förklarade, så dödar vi dessa innan… på ett eller annat sätt… ;) men men förhoppningsvis på ett så smärtfritt som möjligt.

    05 mars 2008 @ 21:45
  101. Nikky skriver:

    gha.. hejja #21.. du har rätt.

    05 mars 2008 @ 21:50
  102. headlam skriver:

    #84 Metal: Jag tror bestämt det räcker att man väljer kött från SVENSKA gårdar, behöver inte vara ekologiskt.. eftersom svenska djurskyddslagar är bland de hårdaste i världen och ekologiskt är ett ganska löst begrepp som låter väldigt bra, vilket många tyvärr utnyttjar… men det är sant att "Köttindustrin är långt ifrån etisk, men man kan göra sitt genom att konsumera mindre". peace

    05 mars 2008 @ 21:58
  103. Coffe skriver:

    Danne (#87): "Om det inte är meningen att man ska äta djuren – varför är de då gjorda av kött?"

    05 mars 2008 @ 22:06
  104. Adam skriver:

    Vad irriterande det är när en person (inga namn nu, coffe) sitter och ska försöka omvandla oss köttätare till vegetarianer. kött är mat, sallad är mat åt maten. finns inget bättre än en medium-rare oxfilé =)

    05 mars 2008 @ 22:47
  105. Adam skriver:

    spader tre (#99) hjortarna på kungsgården skjuts ihjäl. luriga kräk också. den första du fäller är mer eller mindre avlivning, inte jakt. sen springer de runt i en enda stor cirkel och då blir de knivigt.

    05 mars 2008 @ 22:49
  106. Tiptoes skriver:

    Haha, sjukt bra bild.
    Min syster är ihop med en muslimsk man och efter att ha bott med dem i två månader så tycker jag fortfarande att det är en den mest knepigaste religionen.
    "Dö med värdighet" min stjärt. Skulle jag bli avrättad så hade jag hellre blivit skjuten i huvudet.
    Bacon for life.

    Veganer/vegeterianer: Sluta försöka omvandla köttätare, ingen bryr sig om ert gnäll längre.
    "Hellre en död ko på tallriken än en levande gurka."

    05 mars 2008 @ 23:50
  107. Happymealungen skriver:

    #97 Annelie: Man kan göra gelé på stelnad kött/fiskspad, djuren dom kokade spad på var väl halalslaktade.

    05 mars 2008 @ 23:50
  108. Zelest skriver:

    Jag håller med köttätarna: Om det inte vore meningen att vi skulle äta djur, varför är de då gjorda av kött?

    05 mars 2008 @ 23:50
  109. Tiptoes skriver:

    att det är den mest knepigaste religionen*

    05 mars 2008 @ 23:52
  110. Jo. skriver:

    Känns skönt att ha klartecken på att jag kan äta Coffe och Zelest vid ev matbrist :-)

    06 mars 2008 @ 00:01
  111. Gaston skriver:

    Grönsaker är också levande på sitt sätt, dom växer och blir större precis som djur.
    Men det är ingen som hör om moroten skriker av ångest när du rycker upp den ur jorden och rycker bort dess skalp.
    Ska man hårddra det hela kan du knappt andas utan att få i dig mikroorganismer . Tänk på det ni vegetarianer.

    06 mars 2008 @ 00:44
  112. Hubbe skriver:

    Om man inte ska äta djur, varför är de då gjorda av kött?

    06 mars 2008 @ 09:02
  113. Hubbe skriver:

    ajdå, inte först med den…

    06 mars 2008 @ 09:03
  114. Metal skriver:

    Jo, ekologiska gårdar garanterar lite mer än så… till exempel att djuren har fått leva ett naturligt liv så länge som möjligt, fått gå ute när det är väder till det, slipper s.k. kraftfoder som ska få dem att växa snabbare.
    Men #102 headlam har en poäng. Att välja svenskt kött är en bra start.

    06 mars 2008 @ 09:30
  115. karo skriver:

    Ni som _fortfarande_ inte förstår poängen med bilden, läs kommentarerna #21 och #33 t.ex, så klarnar det nog.

    06 mars 2008 @ 09:50
  116. Bertil skriver:

    #83 (typ, du från Scan): tja, eller så gör man som min farbror – en kniv i halsen och något instrument som skjuter ett järnspett in i pannan på grisen. Jag tittade på en gång, och jag tyckte synd om grisen eftersom den åt potatissallad precis innan den dog. Och jag gillar inte potatissallad.

    06 mars 2008 @ 09:54
  117. Coffe skriver:

    Min enda poäng var att påpeka att det knappast finns någon etiskt försvarbar metod att omvandla djur till korvar och biffar. Att döma ut halalslakten utan att se problemen med övrig köttproduktion känns ju ganska trångsynt.

    06 mars 2008 @ 11:12
  118. N.D skriver:

    Personligen så äter inte jag kött för att det är gott, eller för att jag tror att det är bra för mig.
    Nej, jag äter kött som en hämndaktion.

    06 mars 2008 @ 11:52
  119. Isabelle skriver:

    Jag håller med # 117 här iallafall. Jag har varit vegetarian ett tag av egna orsaker, men bryr mig inte om vad andra människor väljer att stoppa i sig. Men att göra skillnad på slakt och slakt känns lite väl tramsigt. Det är väl bara de senaste 20 åren eller något om ens det som debatten om human avlivning har uppkommit, innan dess var det nog samma lika skit överallt. Att döda "humant" är väl ett hyfsat nytt påfund.

    Dör gör de i vilket fall.

    06 mars 2008 @ 11:56
  120. Cineast skriver:

    Djur är till för att ätas.
    Allt annat är förbannad lögn.

    06 mars 2008 @ 12:16
  121. C. skriver:

    Inga konstigheter.

    06 mars 2008 @ 12:22
  122. Glenn skriver:

    Vilket tjafs, jag är ingen expert på slakt, men jag såg djur slaktas (på en svensk bondgård) när jag var liten för typ 25-30 år sen, och dom såg då inte ut att lida, ungefär lika lite som dom gör det idag.

    Jag älskar kött, och ser inget fel med att döda djur för att äta dom, men jag har väldigt svårt för djurplågeri, jag skulle inte äta kött om jag inte trodde att djuren har haft det bra.

    Och ja, jag äter uteslutande svenskt kött.

    Om djuret är halal-slaktat eller inte, skit samma för mej, bara det inte är plågsamt.

    Sen är ju som sagt både människans tänder och matsmältningssystem anpassade för en kost av både kött och växter, vi är allätare precis som tex grisen. vi har både vassa och krosständer, titta på rovdjur, dom har bara vassa tänder, titta på växtätare, dom har ofta bara krosständer (lite beroende på vilka växter dom äter).

    Sen har ju vissa lite problem med terminologin. (i likhet med alla fjantiga veggo-fjortisar)

    mord – dödande av människa (INTE djur.)
    lik – kadaver av människa (INTE djur.)

    06 mars 2008 @ 16:31
  123. Oxido skriver:

    #74 Adie: gå till Ica quantum i Knalleland istället då.

    06 mars 2008 @ 16:41
  124. Oxido skriver:

    #122 glenn: Att koppla ihop det med mord är bara ett försök att med supersimpel retorik koppla det till något som alla i alla tider sett som ett brott.

    Att döda djur för att äta dem är ju självklart inget onaturligt. Det är som alla vet något som många djurarter gör.

    Men som sagt, att döda en växt är också att döda. Så om man inte ska döda något för att äta får man det svårt.

    06 mars 2008 @ 16:50
  125. mia skriver:

    Jag blir så förbannat jävla arg på alla som äter djur.
    Typiskt svenskt"jag är köttätare men jag hatar när folk bär päls."

    Alla säger att "jamen människan är en köttätare"
    Ja men vi klarar oss utmärkt med baljväxter och vegetabilsik protein.
    Och bara för att det är "tradition" att äta kött ,måste man väl inte göra det?

    Jag tycker alla borde besöka Peta.com
    En viktig sida.
    Ta ställning-bli vegeterian-vem förlorar på det?

    06 mars 2008 @ 19:16
  126. Lina skriver:

    Annelie (97), gelatin är normalt sett från gris. Med andra ord, halal innebär i detta fall "ingen gris". Det verkar dock vara otroligt många här som har både kass humor och dessutom har noll koll på sin omvärld. Nåväl.

    06 mars 2008 @ 21:20
  127. Lina skriver:

    Dessutom, slaktaren har inte märkt köttet för att slipap sälja det (33). Snarare är det så att halal är ett måste för muslimer och många tyvärr förväxlar allt som inte är gris med halal. Så nej, han märker köttet för bekräfta för sina kunder att köttet de facto är halalslaktat och inte någon kvasiprodukt.

    06 mars 2008 @ 21:23
  128. olivia skriver:

    Haha, så fort jag ser den där bilden så är det ända jag tänker på en låt jag hörde på ett läger. Minnen dyker upp! :p

    06 mars 2008 @ 22:15
  129. lsni skriver:

    Meh! Jag trodde det var för att det såg ut som blodstänk där under som var roligt. Att det hade stänkt upp ifrån hans fot. Typ.

    06 mars 2008 @ 22:43
  130. Tjock och Glad skriver:

    Vegeterianer verkar vara riktiga extremister, borde gå med i den där anti-vegiteriangruppen…

    06 mars 2008 @ 23:11
  131. Andy skriver:

    @MonkeyWiz (#65):

    Har inte sett här som försöker trycka ned religion i halsen på någon. Däremot mordförsök genom att trycka ned en selleri i halsen på oss andra.

    Man vänjer sig vid vegetariskt protein my ass, höll på att hamna i Haag när flickvännen blev veggo för några år sedan…

    07 mars 2008 @ 10:02
  132. jurg skriver:

    125 mia: tänk om alla vegetarianer vore MIA.

    07 mars 2008 @ 10:31
  133. Rille skriver:

    Det är lustigt hur alla köttätare tar illa upp här… de verkar inte tåla att folk är vegetarianer. För mig får ni äta vafan ni vill.

    07 mars 2008 @ 11:00
  134. a skriver:

    #125 mia>>> jag blir så förbannad på alla jävla veganer som ska omvandla alla andra till veganer.
    jag äter inte kött för att man måste d, för att jag inte klarar mej med att äta växter eller nåt annat, jag äter kött för att d e gott och jag kommer fortsätta med d så länge jag lever

    07 mars 2008 @ 17:28
  135. a skriver:

    #133 rille>> jag skiter i vad folk äter, de får va veganer, vegetarianer, äta koscher eller vad fan som helst, men de ska de också låta mej äta vad jag vill och inte predika hela tiden att kött e mord och andra dumheter

    07 mars 2008 @ 17:30
  136. GRadde skriver:

    För alla er som inte förstår poängen, så är det så att det är vanligare att man associerar den här typen av slakt med kosher-kött. De skriver att det är Halal-kött. som att kalla surströmming för inlagd sill, typ.

    07 mars 2008 @ 20:48
  137. Hulda skriver:

    Sundsvallsbor är som dom är… Därför man bor i Härnösand :)

    08 mars 2008 @ 10:19
  138. Stefan skriver:

    Fy fan vad det finns tragiska människor. #134 t.ex. Jag tycker synd om er.

    08 mars 2008 @ 14:41
  139. N.D skriver:

    125.

    Vi klarar oss utmärkt med liggunderlag och tält. Ska vi sluta bo i hus? Djuren kan ju bo där husen husen står.

    Vi klarar oss utmärkt i varmt väder. Ska vi sluta bo i sverige? Djuren kan ju bo där

    Vi klarar oss utmärkt med våra ben. Alla kan sluta köra.

    Vi klarar oss utan TV, utan El, utan allt jävla möjligt. Men det gör livet utomordentligt enklare att ha det. Detsamma gäller kött.

    Alla varelser på den här fina planeten har bara ett enda imperativ: Överlev så du kan föröka dig.

    Förmågan att äta kött har tillåtit människan att överleva där andra djur antageligen skulle svälta ihjäl. Det har tillåtit tillräckligt många av oss att överleva och frodas, att vi kan forma komplexa samhällen bestående av miljoner individer. Köttätande har bidragit till att vi har blivit en av de mesta framgångsrika arterna på jorden (insekter är antagligen de enda som är något mer framgångsrika än vi)

    PETA har jämfört slaktindustrin med Förintelsen. Detta är i sig anledning nog att förakta dem.

    Jag anser att vi som människor har ansvar för vissa sorters djur och att inga varelser ska behöva lida i onödan. Men nyckelordet i det här fallet är "onödan".
    Om tiotusen apor måste dö för att rädda en cancerpatient, så har jag inga problem med det.

    För övrigt så har jag inget emot pälsbärande. Om något, så är läderjackor nästan estetiskt försvarsbara, iom att man då inte låter användbara delar av djurt gå till spillo.
    Så om vi kan börja äta mink….

    Vi är bara djur. Djur som överlever. Om det är fel av människan att äta kött, då är det fel av alla djur att äta kött.

    08 mars 2008 @ 20:07
  140. Lina skriver:

    GRadde (136):
    Helt fel. Kosher är judisk slakt. Halal är muslimsk slakt. Det är en betydande skilland för praktiserande troende. Halal betyder tillåtet (i motsats till haram som betyder förbjudet). Med andra ord finns där ingen komik i att det står halal slaktat.

    08 mars 2008 @ 22:44
  141. Erik skriver:

    #139:
    Vi klarar oss bättre om vi inte äter kött. Bara så du vet.
    Etiskt och estetiskt har för övrigt olika betydelser.

    08 mars 2008 @ 23:47
  142. Tim skriver:

    1. Bilden i sig var halvkul. Kommentarstråden med alla upprörda, förnärmade läsare är bland det roligaste jag läst… nånsin =)

    2. För att citera den store filosofen Homer J. Simpson:
    "Om Gud inte ville att vi skulle äta djuren, skulle han inte ha gjort dem av kött."

    09 mars 2008 @ 00:29
  143. N.D skriver:

    141. Tack för rättelsen. Självklart menade jag "etiskt."

    09 mars 2008 @ 01:10
  144. Smecke skriver:

    Vet alla "växtätare" som skriver på tjuvtittat.se om att det finns ett enzym i människans matsmältningssystem som enbart har en funktion, nämligen att hjälpa till att smälta kött?

    09 mars 2008 @ 04:02
  145. Leo skriver:

    Man skjuter väl ändå inte djuren när dom ska slaktas?

    09 mars 2008 @ 14:43
  146. Tretton skriver:

    #139 N.D

    Du är kung.

    09 mars 2008 @ 15:22
  147. Kkkk skriver:

    #145. Jo, jag har för mig att man skjuter dom med en såkallad "Slaktmask"

    09 mars 2008 @ 20:00
  148. Stefan skriver:

    144:
    Vilket enzym då? Och vad spelar det för roll?

    09 mars 2008 @ 21:14
  149. Adam skriver:

    Mia #125: Peta är ju den dummaste jävla organisationen som finns, näst efter socialdemokraterna. Petas "ledare" tycker det är försvarbart att hon använder astmamedicin som är testad på hundar, men hon tycker att det är för jävligt med tester på djur.
    .
    Personligen skulle jag vilja påstå att jag förlorar på att äta kött. Det är nyttigt med kött och det är förbannat gott. En medium-rare oxfilé är det absolut godaste som finns, potatis och en gren från närmsta ek är det inte. Sluta döm ut folk som äter kött. Gå och lägg dig.

    10 mars 2008 @ 12:11
  150. Svantevit skriver:

    Har svårt att se det roliga med bilden. Allt kött kommer från slakt, och under slakt dör djur. Man kanske borde införa obligatoriska studiebesök på slakteri för att få folk att inse detta? Sen kan man få välja om man vill fortsätta att äta kött.

    10 mars 2008 @ 19:02
  151. Tim skriver:

    För er som inte visste det så är halal-slakt tillåtet i Sverige. Slakterierna får i princip undantagstillstånd om de har något religöst skäl för det. Helt sjukt.

    Halal-slaktar gärna den människa som äter skiten.

    10 mars 2008 @ 19:36
  152. Mje skriver:

    Jaa vad säger man…nu kommer jag komma med ytterligare lite propaganda. Förlåt men jag känner att jag måste.

    Argument för att inte äta kött:

    Köttindustrin står för 20 % av koldioxidutsläppen.

    Maten räcker till fler om vi äter mer vegetabiliskt protein än animaliskt.

    Djur är inte individer utan produktionsenheter

    Långa och plågsamma transporter över halva jordklotet samt en ovärdig slakt

    Djur berövas många av sina naturliga beteenden och utvecklar stereotypier.

    Bla bla bla…går att rabbla upp en hel del mer men det orkar inte jag göra. Argument som att det är gott och bekvämt väger helt enkelt inte över min vågskål. Visst ska man få äta kött om man vill. Men då ska man också stå för att man tycker det är ok att djur plågas och transporteras över halva jordklotet, att en rik vit minoritet utnyttjar en majoritet av jordens resurser. Så tycker jag.

    10 mars 2008 @ 22:47
  153. Peter H skriver:

    #152 om du ska rabbla upp argument kan du väl se till att siffrorna stämmer.

    11 mars 2008 @ 09:06
  154. Emma skriver:

    #125 Mia- jag är inte först, och det finns det ju naturliga förklaringar till. Precis som det finns naturliga förklaringar till att människan äter kött. Inte för att det, som du lite barnsligt uttrycker det, är "tradition", utan för att vi, precis som alla andra levande varelser är del av näringskedjan, i vilken vi också står på toppen. Jag provoceras inte av att du valt att leva ditt liv på baljväxter och morötter, grönt är gott, men jag provoceras däremot av att du försöker omvända andra. Varje människa är beroende av att ta egna beslut. Mitt beslut är att äta kött och bära päls. Låt mig vara, ta inte min entrecôte, tryck inte i mig linser och skär inte sönder min mink. Jag lovar, jag ska inte förbjuda odling av linser eller bränna din palestinasjal… Tack för mig

    11 mars 2008 @ 09:25
  155. jurg skriver:

    152 säger: "djur är inte individer utan produktionsenheter". intressant, förstår inte hur du får det till ett argument mot att äta kött bara. men jag får ta och hålla med helt. nu ska jag äta en biff från en ganska stor och fin produktionsenhet.

    11 mars 2008 @ 15:57
  156. mia skriver:

    139.
    Vi bor i västvärlden,vi behöver inte allt vi har.

    12 mars 2008 @ 08:30
  157. Coffe skriver:

    "Två grisar på Scans slakteri i Kristianstad kan i värsta fall ha skållats levande. Vid en köttbesiktning den sjätte mars upptäcktes det att de två suggorna inte hade stuckits i halsen och avblodats efter bedövningen med koldioxidgas, skriver Norra Skåne och Kristianstadsbladet."

    Same, same, but different…

    http://www.kvp.se/nyheter/1.1081553/grisar-kan-ha-skallats-pa-slakteri

    12 mars 2008 @ 10:03
  158. KitKat skriver:

    Fattar inte vitsen. Det är så halal är.

    15 mars 2008 @ 11:40
  159. Lily, Rosemary & the Jack of Hearts skriver:

    Fick en mycket obehaglig bild på närhinnan när jag läste att slaktmask används vid djurslakt, typ att man tar kål på djuren genom att hälla massa maskar på dem som "bryter ner" djuren tills de dör & fraktas ut i butikerna :P

    28 mars 2008 @ 17:50
  160. Andreas skriver:

    Konstigt att de får sälja köttet om de är som de beskriver vilket är förbjudet och motsägelsefullt, Undra hur det hade varit att öppna en affär specialiserat endast på gris i en muslimsk stad?

    10 april 2008 @ 15:24
  161. Unkaz skriver:

    Varför så många negativa röster? :/

    24 april 2008 @ 21:35
  162. robin skriver:

    Alla ska lida extra, tydligen – även djuren.

    25 april 2008 @ 12:55
  163. Nabeeha skriver:

    Jag orkar inte ens förklara för de outbildade här när det kommer till vad halal betyder eller är till för, men bara för att informera så är det så att i Sverige så är alla halal slaktningar har utförts med bedövning, som sker genom en elektrist chock, fast faktiskt mer human än dom vanliga slakterierna eftersom denna chock inte dödar eller skadar djuren (den elektriska chock som används inom halal slakt är lägre och när de testat så har djuren inte bara överlevt utan också varit fullt mentalt ok och inte skadats, utan kunnat gå tillbaka och beta nån timme efter, olikt den 'vanliga' el chocken som används, som är såpass stark att djurets hjärna blir ganska pajjad och det finns risk att djuret dog av själva elektrisiteten) Efter att djuret blivit bedövat på ett ej skadligt sätt så slaktas det. Personligen tycker jag att det inte är värre än låt säga stackars grisar som blir snurrade i eld när dom lever innan slakt för att få bort håren (det förekommer i England), utan nån bedövning. eller att kossor blir el chockade så deras hjärnor nosas i princip, och sen slaktade. det är inte 'bedövning' det är bara tortyr. bedövning ska inte skada, därav att halal bedövning är bättre. Tyverr är det inte alla länder som har halal slakt som använder det, och det är synd om djuren, MEN det är knappast som att halal är så mycket värre än en del behandling som förekommer inom vanlig slakt. Utbilda er innan ni dömmer folk. Det är ju pinsamt att det svenska folket är så outbildat, speciellt osm jag är född här av svenska föräldrar och därför skämms över att folk är så fördomsfulla och outbildade. skärp er!

    05 juli 2008 @ 21:17
  164. Kman skriver:

    #163 Vänta lite… stopp i backarna! Du menar alltså att Halal-slakten, där man först ger kon en elstöt som inte dödar den och sedan slaktar den levande… du menar alltså att det är mer humant än att sätta en kula i skallen som avlivar den snabbt och (aningen) smärtfritt?

    Hur mycket man än bedövar en ko med el kommer inte kon stå där medan den får halsen avskuren som om absolut ingenting har hänt, tyvärr.

    26 augusti 2008 @ 00:02

Skriv en kommentar