Hem | Skicka bilder | Arkiv | Om oss | Rubriktävling | Feed | Tjuvlyssnat.se | Ny: Videon.se

Sanningen ligger förmodligen någonstans däremellan…

Den längre sträckan anger raggarrundan - vilken inkluderar femdubbla varv i samtliga rondeller längs vägen...

Cred: Gabriel

Kommentarer (57)

Skriv en kommentar

  1. Björn skriver:

    Hahhaaha, fyra mils radie på olika stockholmare!

    21 april 2009 @ 12:55
  2. Fannie skriver:

    Förstår inte riktigt det roliga..?

    21 april 2009 @ 12:57
  3. -Happymealungen skriver:

    "Det beror på hur man räknar sa smålänningen och bet sig i skägget"

    21 april 2009 @ 13:00
  4. Linn skriver:

    Den ena kanske är till länsgränsen och den andra till kommungränsen? :P

    21 april 2009 @ 13:04
  5. HDR-fotografen skriver:

    Gör om gör rätt.

    21 april 2009 @ 13:13
  6. lollo skriver:

    men vart ligger den? har jag aldrig sett ju :/

    21 april 2009 @ 13:14
  7. itsrob skriver:

    Den visar avståndet med tåg från Jönköpings centralstation till Stockholm, via Falköping (414 km) respektive via Nässjö (374 km). Svårare än så är det inte:-)

    21 april 2009 @ 13:39
  8. Bosse skriver:

    Jag tror att det ligger till så här. Avstånden till de andra orterna avser järnvägssträckans längd. Ej fågelvägen. Eftersom det finns två sträckningar mellan Jönköping och Stockholm är det olika avstånd. Om jag har rätt borde det naturligtvis stått: Stockholm via Nyköping (den kortare) och Stockholm via Katrineholm (den längre). Det är min teori. Rätta mig om jag har fel.

    21 april 2009 @ 13:41
  9. Hannes skriver:

    4 mil? Ungefär lika långt som det skulle bli om man skulle rada upp hela stadens kyrkbänkar. På bredden.

    21 april 2009 @ 13:46
  10. heltsonika skriver:

    Konstigt att det är närmare till Jönköping från Stockholm än tvärt om.

    21 april 2009 @ 14:06
  11. G skriver:

    @Bosse: Jag misstänker att din iakttagelse är helt korrekt.

    21 april 2009 @ 14:07
  12. Onkel Wanja skriver:

    Skyltmålaren hade rökt på och befann sej ytterligare 90 meter över havet.

    21 april 2009 @ 14:16
  13. Tiara skriver:

    Ja, men det beror väl på vilken väg man tar fattar ni väl!! xD hahaha

    21 april 2009 @ 14:39
  14. Rasmus H skriver:

    Alla vägar bär till Hufvudstaden.

    21 april 2009 @ 15:09
  15. Vänsterhäntas Dag skriver:

    Högt över havet och bort ifrån stan.

    21 april 2009 @ 15:51
  16. Anders skriver:

    Jag tror Bosse har rätt i sin tolkning, fast med den skillnaden att det är avstånden via Södra stambanan (Nässjö, det kortare), respektive via Västra stambanan (Falköping, det längre) som avses. Huruvida man räknar Åby-Järna via Katrineholm eller via Nyköping är svårt att sia om, men antagligen via Nyköping, eftersom det är den sträckningen som är "Södra stambanan".

    21 april 2009 @ 16:22
  17. Mary skriver:

    Åh, så tråkigt.

    21 april 2009 @ 16:26
  18. pinnen skriver:

    #8 Bosse: Jag sträckte synnerven! Var åker jag då?

    21 april 2009 @ 17:20
  19. nohlin skriver:

    Hur långt är det från Jönköping till Stockholm via Kiruna då? Varför skriver man bara ut två alternativa vägar? Det måste väl gå att ta sig till slut destinationen utan att passera gå?

    21 april 2009 @ 17:43
  20. Kills Fetter Pundgren skriver:

    Jag tror att det förhåller sig så att den här skylten egentligen är ENORM. Flera mil stor. (Det syns ju inte eftersom vi inte har någonting vettigt att jämföra med). Så ena sidan av skylten befinner sig helt enkelt 414 km från Stockholm och den andra 374.

    Vad skuggan bakom föreställer för enormt kan man bara spekulera i. Den ser ut att befinna sig ovanför en ö. Kan det vara en mäktig reflektion av Island vi ser?

    21 april 2009 @ 18:24
  21. Micke skriver:

    Ja, det handlar om två möjliga järnvägsrutter till Stockholm. Men Falköping? Brukar man inte byta i Skövde om man åker via västra stambanan? Det var iallafall så då jag åkte mellan Stockholm och Jönköping. Eller minns jag galet nu då?

    21 april 2009 @ 18:43
  22. Stoppa Ölandsbron skriver:

    Alla göteborgares mardröm har besannats, Stockholm har som första stad i världen lyckats multiplicera sig!

    21 april 2009 @ 18:57
  23. Sara skriver:

    Som gammal järnvägare får jag nog hålla med Anders. Jag tror det är resvägen med västra stambanan respektive södra stambanan som avses.

    21 april 2009 @ 19:53
  24. Ralf skriver:

    Det går direkttåg via skövde till sthlm från jönköping

    21 april 2009 @ 20:14
  25. Calle T skriver:

    Jag tror snarare det är så att den kortare sträckan e den faktiska.. och den längre den önskade..

    21 april 2009 @ 20:34
  26. Gaylord III skriver:

    Jag kanske skall bli den femtioelfte som påpekar att det finns två vägar med tåg till Stockholm från Jönköping.

    21 april 2009 @ 21:55
  27. Johan skriver:

    Fågelvägen är avståndet mellan Stockholm och Jönköping ungefär 285 km.

    21 april 2009 @ 22:08
  28. Stefan skriver:

    Tja, det brukar ju vara två spår längs den sträckan och då kanske det beror på vilket spår du ligger på. Det blir längre om du åker på spåret med ytterkurva än om du hamnar på det spåret med innerkurva. Så det kan ju vara därför som det skiljer……eller är jag inne på fel spår nu?????

    21 april 2009 @ 22:09
  29. Wilgot skriver:

    #12 Onkel Wanja: Helt korrekt. Han lekte fiskmås och flög med reptilandar. Tämligen suspekt.

    21 april 2009 @ 22:10
  30. Wilgot skriver:

    Tror Stefan har spårat ur totalt.

    21 april 2009 @ 22:11
  31. Streda skriver:

    22, Ralf: fast även direkttåget går väl någon av vägarna, i det här fallet över Falköping.

    19, Micke: Falköping och Skövde ligger väldigt nära varandra, tåget mellan Stockholm och Göteborg går förbi båda, och lite beroende på tajming med mera, kan man byta i vilken som av städerna. Men även om du byter i Skövde, går tåget fortfarande via Falköping, bara att du kanske inte noterar det…

    21 april 2009 @ 22:47
  32. Sara skriver:

    Vänta nu hänger jag inte med..! Finns det TVÅ stockholm?!

    21 april 2009 @ 23:19
  33. Onkel Wanja skriver:

    @ Wilgot: Singular=Reptilanden, Plural=Repiländer.

    21 april 2009 @ 23:47
  34. Onkel Wanja skriver:

    Reptiländer, sorry.

    21 april 2009 @ 23:48
  35. Jacob (från Falköping) skriver:

    Falköping står helt enkelt för att det är järnvägsknuten där Västra stambanan och förbindelsen med Södra stambanan finns.
    Oftast sker byten i Skövde när man ska åka till Stockholm, eftersom det är en större station med fler avgångar. T.ex. stannar alla X2000 där jämfört med en avgång per dag från Falköping.

    :)

    21 april 2009 @ 23:48
  36. Azakin skriver:

    Hoppas skylten var dyr…=)

    22 april 2009 @ 00:49
  37. Jaktmark skriver:

    Hmm… Vet ej vad folk se som roligt med denna skylt (roligare har man ju sett). Men en ganska logisk förklaring har vi ju fått här ovan. Jönköpings C har tre spår 1a, 2a och 2b för resande. Sedan finns det även några andra järnvägsspår för bland annat godstrafik och "tåggarage". På spår 1a går tågen mot Värnamo. På spår 2a går tågen mot Falköping, Skövde och även mot Göteborg (Västra stambanan). Och på spår 2b går tågen mot Nässjö och södra stambanan. Jönköpings Järnvägsstation är så att säga genomgående, dvs att tågen från Skövde behöver inte vända för att komma till Nässjö och vice versa. Skylten i fråga sitter på fasaden mitt i mellan spår 2a och 2b. Och det troliga är då att om man åker mot Sthlm på V:a stambanan blir sträckan längre och kortare på S:a stambanan. Sen en rättelse också. Såg att någon skrev att det går ett direkttåg mellan Jkpg – Sthlm via Falköping. Det stämmer inte längre. Numera går det ett sådant tåg 6.10 via Nässjö. Går för övrigt ett tåg i motsatt riktigtning kl. 17.20 tillbaks till Jkpg via Nässjö… Nej, så jag har har verkligen svårt att se det roliga med denna skylt ovan….

    22 april 2009 @ 07:49
  38. Onkel Wanja skriver:

    Det roligaste med denna tjuvtittning hittills var väl din kommentar, Jaktmark.

    22 april 2009 @ 08:58
  39. Hanna skriver:

    Och det tråkigaste med denna tjuvtittning var dina kommentarer, Onkel Wanja.

    Jag tycker det var bra av Jaktmark att reda ut begreppen…

    22 april 2009 @ 09:48
  40. Hannibal Hayes ♥ skriver:

    Den längre vägen "används" vid förseningar.

    22 april 2009 @ 09:52
  41. Vänsterhäntas Dag skriver:

    #22 Stoppa Ölandsbron: gaaah! Är viruset multiresistent?

    22 april 2009 @ 10:29
  42. Knasibas skriver:

    Bra jobbat :)

    22 april 2009 @ 10:34
  43. Kalle skriver:

    Re #8 Bosse: "rätta mig om jag har fel"..OK, Du har fel

    22 april 2009 @ 10:56
  44. Wilgot skriver:

    @Onkel Wanja: Värst vad du gnatar på lilla Wille utan anledning; En and, flera änder. En ande, flera andar. Begrips? Beror helt på betoning och uttal. Så vi använder en livlina och ringer en vän.

    Reptilanden? Menar du fågeln eller vålnaden?

    22 april 2009 @ 11:03
  45. Fredo skriver:

    Hmm, inte så rolig om man kan sin geografi, detta beror ju på vilken väg runt vättern man åker…
    Nåja, känns lite som bilden är taget ur sitt sammanhang.

    22 april 2009 @ 11:13
  46. Onkel Wanja skriver:

    Kan vi inte fråga publiken istället?

    22 april 2009 @ 11:38
  47. pinnen skriver:

    #46 Onkel Wanja: Med tanke på reptilandens coola gravatar måste jag säga att…

    22 april 2009 @ 13:54
  48. Trasdockan skriver:

    Heja Falköping! Eller nått…

    22 april 2009 @ 18:34
  49. w skriver:

    Puss på Kills Fetter Pundgren !

    22 april 2009 @ 19:17
  50. Gummitarzan skriver:

    Skyltjäveln sitter på stationshuset i jönköping om det får era så grå att samsas och förstå och den är väl ca en meter stor om jag minns rätt…

    23 april 2009 @ 00:05
  51. Psychoria skriver:

    Jag tycker. att det. var minst lika roligt. att det är. punkt efter varje rad.

    Vissa borde avkrävas gravyr- och korrekturlicens innan de får gå loss på dyra skyltar.

    23 april 2009 @ 14:36
  52. Onkel Wanja skriver:

    Kilometer…km.?

    23 april 2009 @ 20:54
  53. Frippe skriver:

    Nej, det handlar såklart om en missuppfattning. Tokige stockholmaren som skulle gravera hörde att han skulle skriva Nordens huvudstad i den vänstra kolumnen och Sveriges dito i den högra.

    Som insnöad Stockholmare trodde han att det var hans stad i båda fallen, när det såklart skulle ha varit Köpenhamn i den vänstra.

    24 april 2009 @ 16:50
  54. Wildheart skriver:

    #45 Fredo: Åka väster om Vättern för att åka från Jönköping till Sthlm?
    "om man kan sin geografi"
    Det slog mig just att du kanske var ironisk…

    24 april 2009 @ 22:07
  55. Kakan skriver:

    Vad är detta för piratkopia?

    05 maj 2009 @ 18:12
  56. Fredrik Spindel skriver:
  57. Natta skriver:

    Hehe "min" lille Gabbe! Snart är det min och Kristinas tur, att de den knäppa skylten! Då vi åker upp till dig i Stockholm!

    P.S Känner Gabriel/Gabbe! Han är min bästa killkompis! D.S

    15 juni 2009 @ 13:47

Skriv en kommentar