Hem | Skicka bilder | Arkiv | Om oss | Rubriktävling | Feed | Tjuvlyssnat.se | Ny: Videon.se

Våga fråga

Frågespalten i en byggtidning

handikappanpassning

Cred: Linnéa

Kommentarer (81)

Skriv en kommentar

  1. Jennifer skriver:

    Nör vi skulle bygga om vågat badrum ville snickaren göra det handikappanpassat (extra bred dörr, m.m.) trots att vi inte är handikappade… Så, ja. Vi fick stoppa honom.

    06 oktober 2008 @ 09:43
  2. Robert Klingvall skriver:

    Va?

    06 oktober 2008 @ 09:44
  3. Cynisk skriver:

    Det är väl inte så konstigt. Dom kanske känner någon som är rullstolsbunden

    06 oktober 2008 @ 09:48
  4. xedded skriver:

    klart alla ska ha handikappanpassade toaletter. tänk om nån rullstolsbunden plingar på och vill låna skithuset? man vill ju inte bli anmäld för diskriminering :)

    06 oktober 2008 @ 09:53
  5. Katten skriver:

    Haha, hade velat se svaret!

    06 oktober 2008 @ 09:53
  6. Babianen skriver:

    För villa finns det inga krav på handikappanpassning av toaletten. Dock kan det vara en rekommendation för framtiden om man tänkt kunna bo kvar där även när man är äldre då man kanske har viss förhindrad rörelseförmåga. Detta kan göras ganska enkelt genom att förbereda framdragning av vatten och avlopp så man har möjlighet att, tex. flytta vasken så toaletten blir tillgänglig även för den som sitter i rullstol. (Om ni nu inte ska bygga om toaletten, kan ni helt enkelt göra detta i ett senare skede, och låta det vara som det är nu.)

    Kolla på Boverket.se och klicka vidare på "Bygg- och konstruktionsregler" Där kan ni läsa BBR 08 (BoVerkets Byggregler 2008) i kapitel 3 vad som kan göras för att handikappanpassa en toalett.

    Men som sagt, det finns inga krav på att göra det i en villa som du äger själv.

    (Om nu någon ville veta, antar att de som skrivit till frågespalten i byggtidningen inte läser här) :P

    06 oktober 2008 @ 09:57
  7. Wildheart skriver:

    Jennifer, var stoppade ni honom någonstans?

    06 oktober 2008 @ 10:00
  8. Wildheart skriver:

    Jag tänkte sätta upp en namnskylt på min brevlåda, måste den även göras i blindskrift?

    06 oktober 2008 @ 10:04
  9. and skriver:

    Vid nybygge kräver väl de flesta om inte alla kommuner att du ska ha en toalett på entréplan iaf, vet inte hur stor den måste vara. Om du en dag blir rullstolsbunden eller tillfälligt skadad vill kommunen slippa betala ombyggnad och personliga assistenter i onödan.

    06 oktober 2008 @ 10:12
  10. JohanS skriver:

    Vid nybyggnation ska det vara enkelt att handikappanpassa huset. Du måste t.ex. ha följande på entréplan:
    1. Minst ett sovrum
    2. VA framdraget så att du kan installera tvättstuga.
    3. Kök

    WC ska enkelt kunna handikappanpassas, så du får inte mura in toaletten så att en rullstolsbunden skulle ha svårigheter att nå den utan omfattande nybyggnation.

    Det här var en helt berättigad fråga och det är en epic FAIL av alla som inte fattar det.

    06 oktober 2008 @ 10:26
  11. Bobbo skriver:

    Håller med ovanstående om att man kanske bör tänka på framtiden, med rullstolar och diverse andra hjälpmedel som tar stor plats. Jobbar själv inom hemtjänst och vet att det är krångligt att flytta saker ur trånga dörrar, och dessutom blir det en extra trygghet för en själv att man vet att det kommer funka om man vill bo kvar hemma så länge som möjligt och inte behöva tänka på annat boende.

    Dock tycker jag att de hade lagt upp frågan på ett roligt sätt=)

    06 oktober 2008 @ 10:28
  12. Annchen skriver:

    Jag förstår inte frågan, men antar att någon gjort det eftersom den kom med i tidningen… frågan är vad svaret blev.

    06 oktober 2008 @ 11:26
  13. Fannie skriver:

    Oherregud, den var dagens bästa.*Asgarvar i det nästintill tysta klassrummet. Känner mig väldigt uttittad*

    06 oktober 2008 @ 12:19
  14. Petimeter skriver:

    Babianen! I vissa kommuner är det krav på handikappanpassning vid om- och tillbyggnad. Innan man får bygglovet beviljat är man tvungen att skriva på att man är medveten om att ifall man inte gör badrummet/toaletten samt minst ett sovrum handikappanpassat i förväg, så har man ingen rätt att få ekonomiskt bidrag från kommunen för att handikappanpassa bostaden i efterhand om man skulle behöva bygga om. Kanske den här tjuvtittningen skulle flyttas från kategorin Tankefel till Tankerätt?

    06 oktober 2008 @ 12:21
  15. jurg skriver:

    om ingen av dem är handikappade kan det väl inte vara så svårt för dem att bygga om en toalett?

    06 oktober 2008 @ 12:25
  16. Wildheart skriver:

    10 JohanS: Nänä – lika berättigad som denna: jag skall måla om mitt hus, behöver jag sätta upp en fågelholk på garaget då?

    06 oktober 2008 @ 12:48
  17. Mårran & Olof Palme skriver:

    Miniräknaren säger att den måste vara två meter stor!

    06 oktober 2008 @ 12:51
  18. slammhead skriver:

    Kan någon förklara varför den här kom med i tjuvtittat?
    Ska det inte finnas nått uns av roligt? En fullt berättigad och relevant fråga skriven i en frågespalt i en tidning för exakt sådana spörsmål. Var blir det här näst?

    Här är nästa förslag:

    Annons i lokaltidningen
    "Björkved säljes , kapat och kluvet för 300 kr kubikmetern.
    ring XXX-XXXXXXX dagtid"

    Linnéa som skickade in bilden, berätta gärna hur du tänkte så kan vi åtmisntone får skratta åt dig..

    06 oktober 2008 @ 13:11
  19. Malin Deilert skriver:

    Hahahah, eeh, va?

    06 oktober 2008 @ 13:56
  20. Linnea skriver:

    jag fattar inte

    06 oktober 2008 @ 13:57
  21. Happymealungen skriver:

    Handikappanpassa tjuvtittat nu!

    06 oktober 2008 @ 14:07
  22. Ubbelubb skriver:

    Om man skall handikappanpassa poolen med krokodiler måste den ha en sluttande ramp så att rullstolsbundna kan komma riktigt nära.

    06 oktober 2008 @ 14:25
  23. snurre skriver:

    I bygglovet till ombyggnaden av min villa fick jag igenom att inte handikappanpassa min toalett som en mindre avvikelse. Komunen kräver annars att vid alla om och tillbyggnader skall det handikappanpassas.

    06 oktober 2008 @ 14:28
  24. jurg skriver:

    slammhead: hahah den var rolig. du menar att de skulle glömt att skriva i numret, och råkat skriva XXXXXX-XXXXXXXX istället?

    06 oktober 2008 @ 14:54
  25. Johan skriver:

    "Vi är absolut inte handikappade, vi skriver åt vår kompis som har en kompis, och han är handikappad och behöver en ny toa men han kan kan inte fråga själv för han är döv."

    Observera att det inte är familjen i brevet som är med på tjuvtittat.

    06 oktober 2008 @ 14:55
  26. JohanU skriver:

    Som tidigare komentarer redan kommit fram till men som andra inte verkar acceptera:

    Det är en fullständigt riktig fråga, frågeställaren undrar om man måste handikappsanpassa toaletten trots att ingen i familen är i behov av det.

    Vissa kanske tycker det är fånigt att man behöver fråga men bestämmelserna (något beroende på kommun) gör frågan helt relevant och svaret skulle dessutom bli: ja det måste du så länge vi pratar ombyggnad (typ flytta väggar) och inte renovering (typ måla/tapetsera/kakla)

    06 oktober 2008 @ 16:04
  27. Linnea skriver:

    Det jag fann roligt med annonsen är att de frågar om hur de ska bygga en handikapptoalett fast de inte ska bygga om toaletten. Sen kan man ju tolka det på olika sätt. Jag tyckte det såg roligt ut då jag läste den.

    06 oktober 2008 @ 16:16
  28. Queen Bee skriver:

    Fullständigt legitim fråga och helt okej formulerad. Hade någon i familjen varit handikappad hade man kanske för eventuell vårdpersonals skull (och naturligtvis även för den handikappade i fråga) varit tvungen att handikappanpassa toaletten, därför är det relevant information att ingen i familjen är handikappad. Att göra sig lustig över det här är bara tråkigt, hoho.

    06 oktober 2008 @ 16:25
  29. Annika skriver:

    slammhead, ditt exempel är inte alls likt annonsen på bilden.
    Både som Linnea och Wildheart skrev så är de som att skriva en annons och fråga: "Hur installerar man en braskamin? Jag ska asfaltera garageinfarten."

    06 oktober 2008 @ 16:28
  30. knööö skriver:

    Vart är folks logiska förmåga sunda förnuft egentligen? Finns ju flera sätt att rättfärdiga frågeställningen vilket därmed eleminerar det roliga.

    06 oktober 2008 @ 16:57
  31. Johanna skriver:

    Jag vill veta hur dom tänker!!!

    06 oktober 2008 @ 17:02
  32. Pelle Pop skriver:

    @ Linnea, Annika med flera: Men hur menar ni att de skulle skrivit frågan för att ni inte skulle ha tyckt den var rolig då? "Vi har tänkt renovera kåken, men vill låta toaletten vara. Vilka regler gäller i kommunen, måste vi trots allt bygga om och handikappa toaletten ändå?" Samma budskap, samma innehåll, nästan samma formuleringar – fortfarande kul tjuvtitt?

    Ärligt talat, den här tjuvtitten var inte alls särskilt kul, och jag är ändå väldigt lättroad! :-)

    06 oktober 2008 @ 17:09
  33. Pelle Pop skriver:

    @ Johanna: Vilka? Tjuvtittaren, de som skickat in frågan till tidningen, de som tagit in den i tidningen, björkvedsförsäljaren, de som skapar lagarna för ombyggnad och renovering?

    06 oktober 2008 @ 17:12
  34. Sara skriver:

    #3 och #4 För övrigt så är man numera rullstolsburen och inte rullstolsbunden :P

    06 oktober 2008 @ 17:23
  35. Anders skriver:

    När du bygger nytt eller gör en större ombyggnad måste du förbereda en toalett för handikappanpassning. Den behöver inte vara fullt anpassad, dvs det måste inte vara såna där fällbara räcken runt toastolen etc, men det måste med en rimlig insats gå att anpassa toan för en rullstolsburen. Detta innebär oftas att dörren inte får vara för smal, toan måste vara på entréplanet, det ska gå att vända med rullstol inne på toan…
    Detta MÅSTE du göra, även om ingen i familjen är handikappad (för tillfället). Orsaken är ju att kommunen så småningom kan bli skyldiga att anpassa din toalett, och då vill de naturligtvis att detta ska gå att ordna till en rimlig kostnad. Ska man bör ja flytta väggar eller bygga en helt ny toa blir det väldigt dyrt.
    Är man ung och bygger hus ser man kanske bara ett par år framåt, men tänk på att kommunen har detta ansvar för all framtid.
    Så frågan i tidningen är helt relevant, även om den kanske verkar absurd för den som inte är insatt i lagar och förordningar kring byggnationer.

    06 oktober 2008 @ 17:47
  36. Anahita skriver:

    ….VAH!? HAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHHA (ursäkta min hyperhet. Hyperdom. Hyperan? Ursäkta i alla fall.)

    06 oktober 2008 @ 17:54
  37. Svantevit skriver:

    Det roliga är att det finns lagar som många tror är skämt, men som verkligen gäller. Sensmoralen är att om man vill råda över sitt eget hus så ska man inte bo i Sverige.

    06 oktober 2008 @ 18:07
  38. linda skriver:

    Kan ju vara så att deras gamla toalett redan är handikappsanpassad.

    06 oktober 2008 @ 18:26
  39. LPA skriver:

    Hahaha, det var kul!
    Det var även Wildhearts, Jurg och Ubbelubbs kommentarer.

    06 oktober 2008 @ 18:43
  40. bjorn skriver:

    HAHAHA.. riktigt bra. Snacka om att försöka följa alla regler slaviskt.
    Lite som att fråga om man måste måla dit en handikapp-plats på garageuppfarten även om ingen är rullstolsburen eller att fråga om man måste föja EUs storleksregler för t.ex. jordgubbar i egna trädgården…

    06 oktober 2008 @ 18:46
  41. Lisen skriver:

    Jag kan ju säga en i familjen som är mentalt handikappad…

    06 oktober 2008 @ 18:57
  42. gah skriver:

    de ska ju INTE bygga om toaletten. så varför frågar de då hur de ska bygga om det?

    06 oktober 2008 @ 21:07
  43. en annan Linnéa skriver:

    FANTASTISKT kul!!! Reko-svennigaste frågan ever (dessutom skriver man in till experterna i en tidskrift; det är tilltro på auktoriteter, det)! Så fint på något sätt… Tack för ett genialiskt bidrag, namne!

    06 oktober 2008 @ 22:46
  44. Stina skriver:

    haha ja du, de är inte lätt ibland :D

    06 oktober 2008 @ 22:59
  45. Johanna skriver:

    Hur bygger man samtidigt om huset men inte toaletten…? Kan någon förklara _det_?

    06 oktober 2008 @ 23:00
  46. Anax skriver:

    Kan ju tänkas också att om man i framtiden ska sälja sitt hus så kanske nästa person som bor där har behov av en "handikappsanpassad" miljö, många länder jobbar med att anpassa alla miljöer så att alla oavsett funktionsnedsättning ska kunna ta sig fram och vara delaktiga och självständiga till möjligaste mån.
    Frågan i tidningen är konstig, med tanke på att dom inte ens ska renovera toaletten :-P

    06 oktober 2008 @ 23:02
  47. kaffeknappen skriver:

    Ja denna kanske inte var så rolig men kan alla sluta lipa och hitta på dåliga jämförelser och uppsatslånga förklaringar. Om dom bara hade lagt upp jätte roliga inlägg så hade den här sidan uppdaterats en gång per vecka.

    06 oktober 2008 @ 23:17
  48. kaffeknappen skriver:

    Det jag ville ha fram var att alltid roar det någon!

    06 oktober 2008 @ 23:18
  49. Damon skriver:

    #43 Johanna: Man skiter i toaletten?

    07 oktober 2008 @ 00:09
  50. Anahita skriver:

    ^ *Lockrent Damon!

    07 oktober 2008 @ 07:13
  51. Rille skriver:

    Om dom inte ska bygga om toaletten varför frågar dom då om att handikappanpassa den?

    07 oktober 2008 @ 10:37
  52. Byggare Bob skriver:

    Enl byggnadsnämnden. 1 meter skall dörrhålet vara. Ett krav.

    07 oktober 2008 @ 11:59
  53. AnnAhl skriver:

    Fatta vad de kommer ångra sig om de inte bygger handikappanpassat å nån halkar på det nya badrumsgolvet och krossar några nackkotor…

    07 oktober 2008 @ 14:34
  54. Johan skriver:

    53: De skulle ju inte bygga om badrummet alls! Då blir det ju inget nytt badrumsgolv att halka på. Det stampade jordgolvet är kvar, och det halkar man inte på så lätt.

    07 oktober 2008 @ 14:44
  55. Daniel skriver:

    Har för mig att typ kök och toalett måste vara lokaliserat på entréplanet. Tyvärr men det är så illa att man måste i princip handikappanpassa sitt eget hem om man bygger nytt.

    07 oktober 2008 @ 15:14
  56. Wildheart skriver:

    Till alla byggnadsexperter på Tjuvtittat: Titta på bilden!Toaletten skulle ju inte beröras av ombyggnationen!!! Lägg av nu!! Om jag bygger till huset åt ena hållet där ett nytt kök eller sovrum skall ligga behöver jag väl f-n inte handikappanpassa dasset!!!

    07 oktober 2008 @ 15:40
  57. Kurt Westbom skriver:

    När jag byggde min nuvarande villa 1991 handikappsanpassades badrummet i basen, så det inte skulle vara svårt att bygga om. Vem vet, en bilolycka och så sitter man där.

    07 oktober 2008 @ 15:50
  58. Linnea skriver:

    Tack Wildheart, äntligen någon som hajjar :P

    07 oktober 2008 @ 15:58
  59. AnnAhl skriver:

    54: Läste som vanligt igenom för fort och slarvigt. Men de kanske halkar på det gamla golvet! Eller snubblar på jorden, då kommer de ångra att de inte byggde handikappanpassat medans de ändå donade i huset!

    07 oktober 2008 @ 16:29
  60. Einar skriver:

    Ser inte det roliga i denna… Det är precis som #35 säger. Vid nybyggnation eller OMFATTANDE ombyggnation så finns det tillgänglighetskrav i BBR som skall följas. Tex så måste du installera en hiss om huset har mer än 2 våningsplan ovan mark…

    07 oktober 2008 @ 17:42
  61. Einar skriver:

    …det spelar alltså ingen roll om man tänkt bygga om toaletten från början, den åker med ändå.

    07 oktober 2008 @ 17:45
  62. Lisa skriver:

    vilket jävla nöT!!!

    07 oktober 2008 @ 19:56
  63. Kurt Westbom skriver:

    Men ni som påpekar att de inte skall bygga om badrummet. Kan ni också förklara varför i helskotta de frågar då?

    07 oktober 2008 @ 21:41
  64. Hanna skriver:

    okej…

    07 oktober 2008 @ 23:37
  65. Calle T skriver:

    Men.. hela min kåk e inte handikappsanpassad.. först 22 trappsteg upp, sen upp på altanen, tre steg till.. sen två steg upp till ytterdörren.. måste jag spränga kulvert och installera hiss då??

    08 oktober 2008 @ 00:21
  66. Elin I. skriver:

    #63 Kurt Westbom: Nej, det är ju just det alla undrar. Varför frågar de, om det nu faktiskt inte är badrummet de ska bygga om?

    08 oktober 2008 @ 01:13
  67. JohanS skriver:

    Wildheart:

    Vid en ombyggnation kan du fortfarande åka på att göra handikappanpassningar beroende på var i landet du bor.

    Jag säger inte att det är bra eller dåligt att det är så, men helt klart ÄR det så.

    Frågan är helt relevant. Dina liknelser med fågelholkar, etc. är jätteskoj, men det är såhär det fungerar.

    Bekanta till mig skulle bygga ett fritidshus. De blev till sist TVUGNA att bygga det som ett souterränghus bara för att det skulle uppfylla kraven på handikappanpassning. Det skulle enbart användas privat. Ingen av dem är rörelsehindrad på något sätt, men de åkte ändå på det. Tro mig. Frågan är berättigad!

    08 oktober 2008 @ 13:31
  68. Eva skriver:

    Johan S m.fl.

    Det är ju sjukt. Om jag nu har speciella behov (som tex rullstol) så är det väl upp till MIG att hitta det huset som jag kan bo i, alternativt bygga om så att det funkar. Varför ska andra människor hänga på det ansvaret? Skulle detta ha gällt här i Danmark, så skulle vi aldrig ha kunnat renovera vårt hus, då hade vi fått bygga om halva undervåningen för att klara toa-kraven.

    08 oktober 2008 @ 14:07
  69. Linus skriver:

    Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli sådan. dvs tråkig tjuvtittning om man funderar på det.
    förstår inte när sånt här kommer med på tjuvtittat men inte min fina bild på Dilevas kommentar: "jag är inte på jakt efter en kvinna, jag är vegetarian". det blir bara fel hur man än vrider och vänder på det.
    lammkött måste vara helt uteslutet i så fall :)

    08 oktober 2008 @ 22:09
  70. Gud skriver:

    Många verkar vara helt bakom flötet här. Oavsett om de ska bygga om TOALETTEN eller ej, så är det en "omfattande ombyggnad", vilket kräver handikappanpassning.

    08 oktober 2008 @ 23:53
  71. OneUp skriver:

    Kära Tjuvlyssnat!
    Jag tänkte skriva ett inlägg här. Måste jag även skicka det i punktskrift för de blinda, på vanligt papper för elallergikerna, som en ljudfil för de döva, med en extra tydlig förklaring för de korkade, i vid stil för de trångsynta och i 13375|D34|< för nördarna, eller fixar ni det åt mig?

    09 oktober 2008 @ 00:46
  72. JohanS skriver:

    Eva:

    Visst är det sjukt. Det håller jag med om. Det är bara det att om man inte längre bor i studentkorridor så har man nog stött på de här reglerna förut.
    I så fall inser man att det här är en riktigt, riktigt trist tjuvtitt eftersom frågan är 100% berättigad.

    OneUp:

    Nix det behöver du inte. Om det däremot fanns lagliga krav på att alla kommentarer skulle minoritetsanpassas så kan du ge dig fan på att Tjuvtittat.se skulle be DIG att fixa det istället för att göra det själv. Precis så gör kommunen.
    Om du blir rullstolsbunden så kan du kräva handikappanpassning av ditt hem av kommunen. Kommuner gör som kommuner brukar göra och kräver därför att ALLA nybyggen/ombyggnationer handikappanpassas. Välkommen till folkhemmet Sverige.

    09 oktober 2008 @ 10:34
  73. skurt skriver:

    Haha, bäst xD

    09 oktober 2008 @ 12:47
  74. FredrikK skriver:

    Som sagt helt normal fråga, vi fick lov att handikapp anpassa våran "lilla" toa för att en rullstol skulle kunna få plats. Löste det med att sätta in infällbara glasdörrar i duchen.
    Om man har ett två plans hus skall det även finnas "vilplats" för handikappad på nedreplan, vilket vi inte hade.
    Men vi fick bygglov i alla fall då vi kunde bevisa att det gick att montea hiss i huset.
    Så där fick ni en lektion i svensk bygg norm på 2000 talet

    10 oktober 2008 @ 09:22
  75. Eva skriver:

    Hur kan man kräva det av kommunen??? Är de ansvariga för allt? Det är en sak att man kanske kan söka om bidrag – inkomstrelaterat sådant, men att direkt KRÄVA det, om man nu köper ett hus, det är åt h… till.
    Jag bor som sagt i Danmark, därför känner jag inte till reglerna i Sverige.

    10 oktober 2008 @ 10:18
  76. Wildheart skriver:

    Ok, måste anl. till förklara min tidigare ironi: För några år sedan byggde jag om huset, "omfattande". Inte ett ljud om handikappanpassning. Enda direkta kraven var säkerhetsnormer typ höjder på balkongräcke mm.
    Håller nu på med ett nybygge och har ej heller denna gång blivit ålagd någån handikappanpassning.
    Däremot är jag övertygad om att vissa handläggare på olika kommuner verkar styra och ställa lite som dom själva vill. Vid ett tillfälle fick jag veta att jag förmodligen måste sätta in fönster med brandglas, så att det vid ev. brand tog längre tid innan branden spreds till grannhuset som står väldigt nära. ( byggt på 90-talet, mitt är från 20-talet.)Jag frågade då om dom sade till grannen att han måste byta glas, jag ville ju inte bli drabbad om det började brinna hos honom. Handläggaren blev tyst… och sedan hörde jag inget mer om dessa glas!
    Däremot känner jag till att offentliga byggnader o dyl. handikappanpassas, med är ju en annan sak…

    10 oktober 2008 @ 11:18
  77. Boström skriver:

    Only in Sweden…

    14 oktober 2008 @ 11:03
  78. Manke skriver:

    ROTFL !!!

    15 oktober 2008 @ 21:14
  79. Bobbechk skriver:

    Läser Byggingenjör, och ack ja…. faktum är att även villor for familjer utan handikappade skall vara anpassade efterssom det kan kosta kommunen mycket att tvingas bygga om ditt hus om du går o stiger på en landmina o blir rullstolsbunden…

    only in sweden :D

    21 oktober 2008 @ 20:59
  80. E skriver:

    #71 OneUp: ljudfilen för de döva kan du skippa kanske…

    22 oktober 2008 @ 15:25
  81. Cindy skriver:

    Så fel det kan bli..! =)

    14 januari 2009 @ 17:38

Skriv en kommentar